همه چیز در مورد موتور EF7

آغاز طراحی و تولید موتور EF7

طراحی موتور ملی EF7 در سال ۱۳۸۶ با کمک آلمانی ها تمام شد و این موتور از اواخر سال ۱۳۸۷ روی سمند قرار گرفت تا این محصول ایران خودرو با پیشرانه جدیدتر و بهتری وارد بازار شود. با ورود سمند EF7 به بازار، از یک طرف، بیش تر مردم تمایل به خرید سمند با موتور جدید نداشتند و تقاضا برای خرید سمند با موتور XU7 بیش تر بود و از طرفی دیگر، تیراژ تولید این موتور پایین بود و نمی توانست پاسخ‌گوی بیش تر سمندهای تولیدی باشد.

به هر حال، اولین EF7 ها تولید شدند و ایران خودرو تصمیم گرفت خودروهای تولید شده با این موتور را به ادارات و ارگان هایی مثل نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بفروشد، اما از سال ۱۳۸۹ مردم آشنایی خوبی با این موتور پیدا کردند و از طرفی دیگر، تیراژ تولید موتور ای اف ۷ بیش تر شد، به دنبال این قضیه سمندهای بیش تری با موتور EF7 تولید شدند و تعداد آن ها در بازار زیاد شد.


مشخصات فنی موتور EF7

این موتور ملی با حجم ۱٫۷ لیتر شناخته می شود، اما مقدار دقیق آن ۱۶۴۵ سی سی است که می تواند ۱۱۳ اسب بخار توان و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را در حالت ماکسیمم تولید کند. از مهم ترین مشخصات فنی این موتور دریچه گاز برقی و داشتن ۱۶ سوپاپ است که سوپاپ های ورودی دارای تکنولوژی زمان بندی متغیر یا VVT اند. VVT بودن سوپاپ های ورودی موجب می شود تا موتور، هم در دورهای پایین و هم در دورهای بالا مکش هوا و به دنبال آن تولید توان خوبی داشته باشد. برای فهمیدن این قضیه می توان موتورهای XU7 و TU5 را مثال زد که XU7 در دورهای پایین و TU5 در دورهای بالا عملکرد بهتری دارد، اما موتور EF7 در بازه بیش تری از دور موتور خوب کار می کند. به طور کلی، موتور ای اف ۷ در حالت تنفس طبیعی، قوی ترین پیشرانه تولید داخل است که بر روی برخی محصولات ایران خودرو قرار می گیرد.


انواع موتورهای EF7

این موتور در دو نوع تنفس طبیعی و توربو در بازار وجود دارد که در ادامه بررسی می شوند.


 EF7 تنفس طبیعی یا NA ( Natural Aspirated )

موتور ای اف ۷ تنفس طبیعی، نسخه پایه است که برای اولین بار بر روی سمند قرار گرفت. این موتور توان ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر را تولید می کند که یعنی EF7 در حالت تنفس طبیعی نیز از TU5 و XU7 توان و گشتاور بیش تری تولید می کند. در ادامه از این موتور برای سورن و دنا هم استفاده شد.


EF7 توربوشارژ یا TC7

موتور TC7 می تواند توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را تولید کند و برای اولین بار از آن بر روی سورن استفاده شد. البته سورن های توربو اکثراً دارای مشکلاتی بودند و ایران خودرو توانست با این آزمایش مشکلات موتور توربو را در بازار شناسایی کند و پس از رفع مشکلات آن، از موتور EF7 توربو یا TC7 بر روی دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک استفاده کند.


چه خودروهایی موتور EF7 دارند؟

این موتور ملی در ابتدا بر روی سمند قرار گرفت و در دو نسخه بنزینی و دوگانه وجود داشت. پس از چند سال با افزایش تیراژ تولید، این موتور بر روی خانواده دنا و سورن هم قرار گرفت، اما دنا و سورن هیچ وقت دوگانه نشدند و فقط سمند معمولی دوگانه با موتور EF7  داریم.


چرا ایران خودرو از موتور EF7 به جای XU7 استفاده کرد؟

یکی از مهم ترین علت های جایگزینی این بود که در آن سال ها قیمت بنزین رو به افزایش بود و خودروسازان ایرانی تصمیم گرفته بودند موتورهای بنزینی خود را دوگانه سوز کنند. از این طریق هم هزینه پرداختی مشتریان برای سوخت کاهش می یافت و هم میزان آلایندگی های ناشی از موتور به خاطر پاک تر بودن احتراق گاز فشرده کم می شد. با توجه تغییر رویه خودروسازان، ایران خودرو به کمک آلمانی ها موتور EF7 را به صورت پایه گاز سوز طراحی کرد تا بتواند از این طریق بازار را با موتوری پرتوان تر و کم مصرف تر برای خود کند تا مردم، هم از نظر مصرف سوخت و هم از نظر میزان توان و گشتاور راضی باشند. اما از طرفی دیگر، این موتور مشکل شاتون زدن دارد که علت شاتون زدن و راه های جلوگیری از آن را در متن زیر می توانید بخوانید.


موتورهای پایه گاز سوز از چه نظر بهترند؟

همان طور که از نام موتورهای پایه گاز سوز پیداست، برای سوخت گاز طراحی شده اند و در کنار آن می توانند بنزین هم بسوزانند. تنها موتور پایه گاز سوز داخلی، همین موتور EF7 است که طراحی رانرها و پورت تزریق سوخت در آن برای گاز طراحی شده است. طراحی این گونه باعث شده از افت های ناشی از تزریق گاز کاسته شود و موتور در حالت گاز، برخلاف موتورهای دیگر، افت توان زیادی نداشته باشد.


چرا EF7 در حالت گاز توان و گشتاور کم تری تولید می کند؟

توان و گشتاور تولیدی EF7 در حالت گاز حدود ۱۰۰ اسب بخار و ۱۳۶ نیوتن متر است که نسبت به حالت بنزینی کم تر است. علت این قضیه به ارزش حرارتی سوختی که در حال استفاده است بستگی دارد. همان طور که می دانیم ارزش حرارتی یا انرژی ای که در اثر احتراق بنزین آزاد می شود از گاز بیش تر است و همین قضیه باعث می شود موتور در حالت گاز، توان و گشتاور کم تری تولید کند. این افت توان به صورت درصدی در موتورهای دیگری که دوگانه سوز هستند کم تر است و به همین دلیل است که موتور ای اف ۷ در این زمینه بهتر عمل می کند.



نتیجه گیری

به طور کلی، موتور EF7 می تواند موتور خوبی برای محصولات ایران خودرو باشد، اما به شرطی که برای تولید آن از قطعات با کیفیت بالایی استفاده شود که در نهایت منجر به کم شدن استهلاک، افزایش عمر موتور و همچنین رضایت مشتری خواهد شد.

ورود | ثبت نام افزودن نظر


اصول کار موتور چهار زمانه